aliaslanilaw.ir@gmail.com
09168037692


🔸مهریه در ازدواج دائم

مهریه در ازدواج دائم 

🔹مهریه یکی از آثار مالی عقد ازدواج است. یعنی به محض اینکه نکاح اتفاق بیافتد و صیغه آن خوانده شود، آقا بدهکار همسر خود از جهت مهریه است.

🔻مشخصات مهم مهریه 

- باید توجه داشت که مهریه باید مال باشد.
مهریه باید مالیت داشته باشد، بدین معنا که ارزش اقتصادی و نفع عقلایی داشته باشد.

- قابل تملک باشد؛ یعنی اولا مرد باید خودش مالک آن باشد و ثانیا مالکیت آن قابل انتقال به زن باشد مانند آپارتمانی که به نام مرد است. لذا اموالی مانند میادین و خیابانها یا اموال موقوفه را نمی توان به عنوان مهر قرار داد، چون مرد مالک آنها نیست.

- معلوم و معین باشد؛ معلوم بودن یعنی از لحاظ مقدار، جنس و اوصاف مشخص باشد. مثلا صد سکه بهار آزادی 

🔹 این روزها ابهام و سؤالی که مطرح می شود این است که آیا بیش از ۱۱۰ سکه را نمیتوان به عنوان مهریه قرار داد ؟

در پاسخ باید گفت: در ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده، قانون گزار تاکید می کند که اگر زوج در هنگام پرداخت * بیش از ۱۱۰ سکه* ناتوان باشد، تنها حبس به او تعلق نمی گیرد.
اما در ماده۳ قانون نحوه ی اجرای محکومیت محکومین مالی بیان شده اگر بدهکار که زوج باشد، در صورت داشتن توان پرداخت، از تسویه بدهی خود ممانعت کند با درخواست طلبکار یعنی زوجه حبس می شود تا زمانی که بدهی خود را بپردازد.
با برآیند و جمع بندی دو قانون نحوه اجرای محکومیت محکومین مالی و حمایت از خانواده، پاسخ ابهام و سوال مهریه بیش از ۱۱۰ سکه بدین شرح است که :
زوج اگر توان پرداخت تا ۱۱۰ سکه را دارد و بدهی را پرداخت نمی کند می توان تقاضای بازداشت او را کرد اما اگر توان پرداخت را نداشت، نمیتوان برای وی تقاضای بازداشت نمود. در پایان باید افزود اگر مهریه تا ۱۱۰ سکه پرداخت شد و توانایی پرداخت بیش از ۱۱۰ سکه عم توسط زوج مهیا بود اما از پرداخت آن سر باز می زد نمی توان برای وی تقاضای بازداشت نمود. در این موارد می توان به راه هایی مانند توقیف و برداشت از اموال بدهکار روی آورد.
 -  سوال دیگری که مطرح می شود این است که زوج توان پرداخت کمتر از ۱۱۰ سکه را نیز ندارد، در این هنگام زوج می تواند از دادگاه تقاضای اعسار نماید. دادگاه وضعیت مالی مدیون را بررسی کرده و بر اساس آن پیش پرداخت وصول بدهی و اقساط آن را تعیین می کند. گفتنی است تشخیص اوضاع و تعیین نحوه ی پرداخت به صورت شخصی و نوعی برای هر فرد متفاوت و به عهده ی قاضی دادگاه است.
اکیدا توصیه می شود برای مطرح کردن دعاوی ای مانند طلاق، مطالبه مهریه، اعسار و ... با مشورت وکلا اقدام به طرح دعوی نمایید.


دیدگاه های کاربران
ارسال دیدگاه